کامپیوتر و الکترونیک

۸ کاری که میتوان با کامپیوتر های تقریبا قدیمی XP انجام داد

8 کاری که میتوان با کامپیوتر های تقریبا قدیمی XP انجام داد

زمان برای ویندوز و کامپیوتر XP مثل برق و باد در حال گذر است. بعدش چه خواهد شد؟ خب واضح است که صاحبان کامپیوترهای XP می‌توانند خیلی راحت باز هم ادامه دهند، اما مساله‌ای که مطرح می‌شود مساله امنیت خواهد بود.

تازه پس از مدتی پشتیبانی از برنامه‌های مورد علاقه‌اتان را نیز از دست خواهید داد. پس نیاز به یک راه جایگزین دارید.

این راه جایگزین هم یا تهیه نسخه جدیدتر ویندوز یا به طور کل خرید یک دستگاه جدیدتر است، اما خب شاید بتوان از این کامپیوتر قدیمی استفاده‌های دیگری هم کرد.

اگر مانیتور شما قدیمی هست حتماً یک مانیتور جدیدتر بخرید. خرید مانیتور نو کمی گران است و بجای آن می‌توانید از مانیتور دست دوم که کیفیت مناسبی دارد را تهیه کنید. در سایت محصولات متنوعی از برندهای مختلف تولیدکننده مانیتور وجود دارد.

در زیر به کارهایی که می‌توانید در مواجهه با یک سیستم قدیمی XP انجام دهید می‌پردازیم.

چه کارهایی می توانیم با کامپیوترهای XP انجام دهیم؟

چه کارهایی می توانیم با کامپیوترهای XP انجام دهیم؟

۱.آپگرید کردن به ویندوز ۷ یا ۸

اگر هنوز احساس وابستگی به کامپوتر قدیمی خود دارید (که احتمالا دلایل مالی پشت قضیه است)، بدنبال امکان آپگرید کردن آن به ویندوزهای ۷ یا ۸ باشید، اما خب برای آپدیت به نسخه‌های بالاتر باید از وجود سخت افزار لازم مطمئن شوید.

اگر سیستم شما دارای پردازشگر ۱ گیگاهرتزی یا بالاتر است، ۱ گیگابایت رم دارد، ۲۰ گیگابایت حافظه داخلی دارد و کارت گرافیکش با DirectX9 سازگار است، پس می‌توانید یک ویندزو ۷ یا ۸ بر روی آن نصب کنید.

البته به خاطر داشته باشید که سرعت و کارایی در این نسخه به اندازه کار با XP نخواهد بود، اما خب اگر تعداد زیادی برنامه را همزمان اجرا نکنید، قطعا جواب خواهد داد.

البته پیش از انتخاب هر یک از این نسخه‌ها، حتما راهنمای آپدیت و دستیار آپگرید ویندوز ۷ و ۸.۱ را دانلود کنید، تا اطلاعات بیشتری از سازگاری این نسخه‌ها با کامپیوتر قدیمی خود بدست آورید.

۲. از کامپیوتر XP خود دل بکنید

اگر دست و بالتان باز است، می‌توانید خیلی راحت دستگاهی جدید با ویندوز ۷ یا ۸ تهیه کنید و این کامپیوتر XP قدیمی خود را به فروش برسانید.

فقط حتما توجه کنید که پیش از فروش دستگاه خود، هارد را با نرم افزارهایی مناسب از اطلاعات پاک کرده و دستگاه را به تنظیمات کارخانه و روز اول برگردانید.

یادتان نرود که کامپیوتر به ظاهر بدرد نخور شما، می‌تواند آرزوی خیلی‌ها باشد. پس اهدا به خیریه را هم مدنظر داشته باشید.

۳. فضای کلاود خود را بسازید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، تبدیل کامپیوتر قدیمی خود به فضای کلاود شخصی است.

یعنی مثلا می‌توانید از آن به عنوان فضایی برای ذخیره بک آپ، آرشیو و ذخیره اسناد یا فایلهایتان بهره ببرید و کامپیوتر جدیدتان را زیاد پر نکنید.

۴.یک سرور رسانه بسازید

دیگر استفاده‌ای که می‌توان از یک کامپیوتر شخصی داشت، تبدیل آن به کانون مرکزی ویدئوها، موزیکها و عکسهایتان است.

جمع کردن آنها در یک مکان، انتقال آنها به دستگاه‌های دیگری چون ستاپ باکس، کامپیوترهای دیگر یا فبلت ها و اسمارتفون ها، از مزایای تبدیل یک کامپیوتر شخصی به سروری برای نگه داشتن رسانه است.

۵.دستگاه خود را تبدیل به یک هاب امنیتی کنید

اگر دستگاه فعلی‌تان دارای یک هارد بزرگ و پر ظرفیت است، با خرید یک دوربین امنیتی می‌توانید آن را به یک سیستم CCTV تبدیل کنید و از آن برای بالا بردن امنیت محل کار یا خانه‌تان بهره ببرید.

۶. یک سیستم عامل بر پایه کلاود روی دستگاه خود نصب کنید

امروزه هر چه بخواهید، برنامه‌ها یا سرویسهای مورد نیاز، همگی روی اینترنت قابل دسترس است.

پس چرا لپ تاپ یا PC یا نوت بوک خود را به یک ترمینالی که از Joli OS استفاده می‌کند تبدیل نکنید؟ شما می‌توانید این سیستم عامل را در کنار ویندوز نصب کنید.

نصب این سیستم عامل آسان بوده و براحتی امکان دسترسی به برنامه‌ها و خدمات برای شما فراهم می‌شود.

۷. هاستینگ وب سایت خود را خود بر عهده بگیرید

شما می‌توانید دستگاه قدیمی خود را به یک سرور وب تبدیل کنید و وبسایتتان را مستقیم و از خانه و از طریق اتصال به اینترنت پر سرعت (خیلی پر سرعت) اداره کنید.

البته نیاز به اجازه فراهم آورنده سرویس اینترنت خودتان هم دارید.

۸. یک سرور گیم ایجاد کنید

اگر عاشق بازی‌های شبکه‌ای هستید، می‌توانید از دستگاه قدیمی خود یک سرور گیم بسازید. این کار حجم کاری دستگاه اصلی‌تان را نیز کمتر می‌کند.

سرور گیم به گرافیک یا رم بالا نیاز ندارد، تنها چیزی که می‌خواهید یک پردازشگر قدرتمند است تا بتواند از پس تعداد زیادی کاربر بر بی‌آید.

یعنی توانایی دستگاه شما برای انجام اینکار ارتباط مستقیم با توانایی پردازشگر، سرعت اینترنت و شرایط ISP دارد.

در سایت دل اچ پی محصولات مختلفی از پردازند دست دوم به تعداد زیاد موجود است که برای خرید و دیدن آنها می توانید اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *